Nekvalitní polský nábytek vyrábějí zákazníci

To je tedy nesmyslný titulek. To jsem sám zvědavý, jak toto absurdní tvrzení vysvětlím.

Nejprve prozradím něco málo o sobě, abyste věřili, že trochu vím, o čem píšu. Práce se dřevem mě bavila už vlastně od dětských let, kdy jsem vyřezával vrbové píšťalky a vyráběl luky a praky. Přes domácí kutilství jsem se pak po letech dostal napřed i k výrobě a nyní už jen k prodeji nábytku. Touto čím dál náročnější činností se intenzivně zabývám dodnes. V současnosti provozuji e-shop s nábytkem Interion.cz, kde nabízíme více než 12 tisíc položek a to samozřejmě i včetně nábytku vyrobeného v Polsku. A právě polský nábytek bude předmětem tohoto článku.

 

Již mnohokrát jsem já sám, nebo ostatní i členové našeho pracovního týmu odpovídali na dotazy zákazníků, jestli náhodou jimi vybraný nábytek nebyl vyrobený v Polsku. Po kladné odpovědi si pak mnoho zákazníků svou objednávku rozmyslelo. Z toho by se dalo usuzovat, že „vyrobeno v Polsku“ je synonymem pro nekvalitní nábytek, což je opravdu rozšířený mýtus, který je ale pravdivý pouze z velmi malé části. Důvody se dále pokusím vysvětlit.

Uvedl jsem, že zaznamenáváme mnoho dotazů na polský původ nábytku a následné negativní reakce. Musím tedy také uvést, že existuje mnohem více zákazníků, kteří původ nábytku neřeší a polský nábytek kupují a to hodně. Důvodem je samozřejmě jeho cena a mimo jiné taky velmi široký výběr a atraktivní design.

Jaká je tedy pravda o polském nábytku. Je opravdu méně kvalitní než například nábytek český, německý nebo slovenský? Odpověď zní – jak který. Polští výrobci nábytku umí vyrábět, zejména úložný nábytek, jako jsou kuchyňské linky, šatní skříně, obývací i předsíňové stěny, ale i dřevěný zahradní nábytek ve velmi solidním zpracování. Zní to neuvěřitelně, ale reklamace na tyto produkty, pokud nějaké jsou, se týkají vždy jen poškození dopravou. Reklamaci na výrobní vadu jsme ještě žádnou nezaznamenali. U sedacích souprav, křesel, postelí a válend evidujeme zhruba 2 až 3 reklamace za rok a to většinou na nerovně ušitý šev, u postelí pak prasklou lamelu roštu. Rozhodně však nelze říci, s ohledem na počet prodaných kusů, že nábytek vyrobený v Polsku vykazuje více vad než třeba německý, dánský nebo slovenský. Tyto reklamace jsou řešeny dle výběru zákazníka slevou z ceny nebo výměnou vadného dílu.

Jak se ale říká: „Na každém šprochu pravdy trochu“. Nízký počet reklamací u polských produktů je v našem případě dán pečlivým výběrem výrobců podpořený dlouholetými zkušenostmi, někdy taky bohužel stylem „pokus – omyl“.

A nyní se konečně dostávám k vysvětlení toho podivného nadpisu článku. V Polsku se vždy vyrábělo a doposud vyrábí velké množství nábytku a to většinou velmi kvalitního. Výrobci, se kterými také spolupracujeme, exportují velké série kuchyní, šatních skříní, ale i sedacího nábytku téměř do celého světa včetně západní Evropy, kde by s nekvalitním zbožím neměli šanci obstát. Zde však je pro zákazníky nejdůležitějším faktorem pro výběr kvalita, a proto (nebo možná taky proto, že na to mají), jsou ochotni kvalitní zboží náležitě zaplatit. Situace u nás je trochu odlišná. V dnešní době internetových porovnávačů cen většina zákazníků prohledává internet a mezi tisíci produkty hledá ten, který je nejlevnější. Pro většinu zákazníků v České republice je právě cena tím nejdůležitějším faktorem pro výběr produktu. Jsou k tomu také náležitě vychováváni nekonečnými a stále se opakujícími reklamami ve všech médiích, kde slovo cena hraje prim. Jak nejnižší cenu zjistit nás zase učí reklamy zbožových vyhledávačů a pokud není zboží ve slevě, nemá u českého zákazníka šanci. V prostředí internetu, kde se vždy najde prodejce, který zboží nabídne alespoň o pár korun levněji než ostatní se tak roztáčí spirála neustálého tlaku na snižování ceny. Tato situace vypadá zdánlivě pro zákazníky velice příznivě a mohli by se radovat. Je tu však jeden problém. Tímto svým postojem si zákazníci sami „vyrábějí nekvalitní nábytek“. Aby bylo zboží levné, musí se levně vyrobit. Výrobci nábytku, a to nejen polští, (a vlastně nejen nábytku), tedy požadují od svých dodavatelů materiál za nižší ceny a také si musí vystačit s méně placenými a tedy méně kvalifikovanými zaměstnanci ve výrobě. Tam, kde se honba za nízkou cenou přežene, má tato snaha samozřejmě vliv na kvalitu. A samozřejmě i v Polsku jsou takoví výrobci a opět samozřejmě, se u nás jejich zboží prodává, a to hodně, protože je přece NEJLEVNĚJŠÍ!  Jak praví krásné české přísloví: „Za málo peněz málo muziky. Nejsou na tom nakonec lépe ti, kteří si raději připlatí přinejmenším za standartní kvalitu, a nábytek jim pak vydrží déle než dva roky?

Snad se mi podařilo zdánlivě nelogický titulek tohoto článku alespoň částečně vysvětlit. Je to jen můj pohled na věc podepřený zkušenostmi. Vím, že s ním každý nemusí souhlasit. Pokud máte k věci co říci, nebojte se vyjádřit v diskuzním fóru. Rád přivítám i jiné názory.

Ivo Vozník – majitel e-shopu INTERION.cz